Unge piger: Det er forskellen på porno og ægte sex

Del artiklen

Nyt studie viser, at de fleste teenagepiger kan se forskel. Dansk forsker mener, TV2-programmer er moraliserende

Mens et borgerforslag om at forhindre børn og unges adgang til online porno debatteres, og mens to programserier på TV2 ser kritisk på pornografi, kommer der et nyt videnskabeligt studie, som peger på, at teenage-piger skelner mellem porno og ægte sex. 

Studiet er finsk og baseres på spørgeskemaer bevaret af 98 piger mellem 12 og 17.

Generelt trækker pigerne en klar skelnen mellem pornosex som kunstigt og overdrevent og virkelig sex som intimt og ægte. Som 17-årige Emma siger i dette citat, der er sigende for unge piger og porno:

‘Porno giver et forvrænget billede af sex. Porno er skuespil og ofte overdrevet. Sex involverer så meget mere, det er meningen, at det skal være ægte fælles intimitet med en person, som er tæt på og betyder noget.’

Kodeordet her er intimitet, mener den finske forsker bag studiet Sanna Spisak. Og de unges kvinders forståelse af denne seksuelle intimitet er i høj grad grad grundet i og bundet af sociale normer omkring seksualitet og romantik.

Mens pigerne i studiet på ene side vægter intimitet højere end seksuel nydelse i virkelig sex, kan man mange af dem også se visse fordele ved porno:

‘De mener, at pornografi kan give værdifuld seksuel information og støtte, der kan forbedre deres selvindsigt på måder, som den formelle seksualundervisning ikke har kunnet. Nogle af deltagerne tænker også på pornoens mulige fordele i forhold til at lære sine egne seksuelle lyster at kende og som et nydelsesfyldt værktøj til at udforske seksuelle fantasier.’

Unge piger og porno

Jeg tog fat i den danske sociolog og pornoforsker Sidsel Harder fra Københavns Universitet for at få hende til at udlægge teksten. Hun har tidligere undersøgt unge kvinders forhold til porno og sexting.

Harder synes, at det finske studie rummer flere interessante pointer, som fortjener mere plads i den offentlige debat om porno, der ifølge sociologen ofte baserer sig myter, følelser og holdninger:

– Endnu et TV2 program om porno, ‘Porno klædt af,’ er netop rullet over skærmen, og endnu engang virker det til, at debatten om pornografi lukkes ned, inden den er startet, siger Harder.

I programmet ser vi, hvordan fem unge af forskellige køn og seksualitet oplever den ‘rå industri’ og barske virkelighed bag den glittede pornofacade. Det får dem til at reflektere over, hvor ensporet og naivt de hidtil har anvendt pornoen og særligt hvordan den har forvrænget deres egen seksualitet.

Naive

Harder fortsætter:
– Programmet har potentialet til at tage nogle vigtige emner op: De forskellige måder, vi bruger porno, porno-genrens diversitet og arbejdsbetingelserne i sexindustrien. Det er noget, vi sjældent taler om i Danmark. Hvad vi til gengæld taler om, er, hvordan naive og sårbare unge hjernevaskes af pornoindustrien, og det billede bliver endnu engang gentaget i ‘Porno klædt af.’ Problemet er, at det er en meget ensidig og moraliserende udlægning af det komplekse område, som medieret seksualitet udgør i unges liv.

Tæppet rives væk

Sidsel Harder, der også er kritisk over programmet Mor laver porno’ og borgerforslaget om at forhindre børn og unges adgang til porno, stiller sig tvivlende overfor iscenesættelsen i ‘Porno klædt af.’

– I programmet ‘rives tæppet væk’ under unge, når det går op for dem, hvilken virkning pornoen har haft på deres liv. Det kan sætte den iscenesættelse i perspektiv, at den finske undersøgelse af unge piger viser, at man længe før man bliver myndig, har en stærk skelnen mellem ’rigtig sex’ og pornografi.

– Undersøgelsens datasæt er ikke repræsentativt, men understøtter tidligere konklusioner om, at unge altså fra en tidlig alder opfatter porno som en fantasi og ikke overfører, hvad de ser direkte til deres eget sexliv, siger Harder. 

Ikke manual

Sociologen forklarer, at unge piger altså ikke oplever, at porno er en seksuel manual:

– Og hvis der er noget, som er manual for sex, er det snarere forestillingen om det faste, romantiske parforhold, hvor man elsker hinanden, og kun hinanden og har heteroseksuelle samlejer med gensidigt samtykke.

– Den remse, unge piger kan gentage i søvne, er at sex skal være mere end porno, at det skal være romantisk, intimt og gensidigt. Det vil sige, at det snarere er ægteskabets model for seksualitet, der dominerer, end det er pornoens – og at begær, korte forhold og andre seksualiteter bliver moralsk fordømt, siger Sidsel Harder.

Undervisning

Ifølge Harder lærer unge, blandt andet gennem seksualundervisning, at porno er det modsatte af kærlighed:

– Og derfor er det nærliggende at konkludere, at pornobrug også er moralsk forkert. Problemet opstår, hvis unge på den måde lærer, at mennesker, som bruger porno, har en forkert seksualitet.

– Det står i stærk kontrast til, at de fleste jo netop vil opleve at møde porno og føle sig ophidset af det – måske endda uden at ville det, men kropsligt og følelsesmæssigt – og det giver så en følelse af skam, hvis man alligevel mærker lysten til at klikke videre, siger Harder til Ekstra Bladet.

Sidsel Harder påpeger, at de unge piger i den finske undersøgelse forklarer. at selv om porno viser det modsatte af rigtig sex, kan porno give inspiration til og viden om sex, som supplement til  seksualundervisning.

– Pornoen er et konkret værktøj til onani og til udforskning af forskellige former for kroppe og begær. Så man kan altså godt bruge pornoen til at reflektere over sit ’rigtige’ sexliv, men pornoens indflydelse er filtreret gennem den kritiske sans.

– At unge er kritiske forbrugere af porno gør dem også til nogle, vi skal lytte til – snarere end tale ned til – når vi forhåbentlig fortsætter debatten om seksuelle medier på et mere vidensbaseret grundlag. 


Del artiklen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *